Női Rendezők Tavasza - Három bemutató a Budapesti Operettszínházban
A Női Rendezők Tavasza című programsorozat keretében márciustól Duda Éva, Székely Kriszta és Szenteczki Zita három különböző műfajú bemutatójával várja a nézőket a Budapesti Operettszínház.
A színház azzal a szándékkal állít középpontba női alkotókat, hogy teret engedjen a női látásmód sokféleségét és gondolati, lelki gazdagságát megmutató előadásoknak.
Lőrinczy György főigazgató a színház keddi budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, hogy Duda Éva rendező-koreográfus a Frida Kahlo festőnő életéről szóló, Frida című zenés darabot állítja színpadra. A Duda Éva Társulat és a Budapesti Operettszínház közös produkciójának ősbemutatója március 3-án lesz az Átrium Film-Színházban.
Székely Kriszta a Kreatív kapcsolatok című kortárs kamaraoperát rendezi a színház új helyszínén, a Kálmán Imre Teátrumban áprilisi bemutatóval. Szenteczki Zita, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) bábrendező szakos hallgatója pedig a Szegény Dzsoni és Árnika című mesét állítja színpadra a Raktárszínházban májusban.
A rendezés még napjainkban is férfias szakmának számít, kevés ismert női rendező van - mutatott rá Kerényi Miklós Gábor, a színház művészeti vezetője, példaként említve Ariane Mnouchkine francia rendezőt és az általa alapított Napszínházat.
Duda Éváról, Székely Krisztáról és Szenteczki Zitáról - akik rendezőként eddig még nem dolgoztak a Budapesti Operettszínházban - elmondta, hogy mindhárman különlegesen kitartók a szakmájukban, komolyan veszik munkájukat és szeretnének érvényesülni.
Hozzátette: a színház mindenkori fő feladata, hogy új magyar darabokat mutasson be, tavasszal pedig három új magyar darab premierjét láthatja a közönség.
Duda Éva felidézte, hogy Frida Kahlo a róla szóló 2002-es film után lett széles körben ismert, mára pedig ikonná vált. A festőnő sorsa, a rengeteg fájdalom és tragédia, amelyen keresztülment, és az élni akarása az, amelyet meg akart mutatni a színpadon.
Az előadásban zene, videoanimáció, képzőművészeti eszközök és a kortárs tánc segítségével idézik meg Frida Kahlo rendkívüli személyiségét és világát. Mint Dinyés Dániel zeneszerző kiemelte, nem egyszerű történetmesélésről van szó, hanem megpróbálják megfogalmazni, hogy miért fontos a 21. század elején Frida alakja. "Ezt szolgálja a zene is és minden egyéb művészet, amit érintünk a darabban" - mondta.
A címszerepet Gryllus Dorka és Gubik Petra alakítja váltott szereposztásban, mellettük Szabó P. Szilveszter, Kálid Artúr, Molnár Áron, Papadimitriu Athina és Dézsy Szabó Gábor látható.
Beischer-Matyó Tamás zeneszerző Kreatív kapcsolatok című, a Bartók Plusz Operafesztivállal közös produkcióként Miskolcon bemutatott kamaraoperája az első darab lesz, amelyre a Moulin Rouge-ból átalakuló Kálmán Imre Teátrumba jegyet lehet váltani.
Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője elmondta: a darabban emberi történetek jelennek meg sűrítve, a központi figura egy fotós, akiben mindannyian magunkra ismerhetünk. Az opera zenileg humoros, sok ismert zenét, műfajt megidéz, miközben a téma, amelyet körbejár, nagyon mai.
A mű Lukács Anita, Frankó Tünde, Kendi Lajos és László Boldizsár előadásában látható.
Szenteczki Zita, aki diplomamunkaként rendezi Lázár Ervin meséjét, elmondta, hogy a klasszikus zenét és a népzenét ötvözik a Szegény Dzsoni és Árnika című előadásban, amelyben a mesét színpadra alkalmazó Kautzky-Dallos Mátéval, a dalszövegeket író Závada Péterrel és a zenét jegyző Szirtes Edina Mókussal dolgozik együtt.
A vándorútra kelő szerelmespár kalandjait bemutató, többféle bábtechnikát is felvonultató mese főbb szerepeiben Gubik Petra, Kocsis Dénes és Papadimitriu Athina látható.