A Harry Potter-regények olvasása csökkenti az előítéleteket
A Harry Potter-könyvek olvasása csökkenti az előítéleteket egy most közzétett angol-olasz kutatás szerint. Az olvasáskor a főszereplővel jobban azonosuló gyerekek toleránsabbá váltak a különböző kisebbségekkel, a bevándorlókkal és a szexuális kisebbségekkel szemben egyaránt.
Az olasz és brit kutatók elsőként 34 olasz általános iskolást vizsgáltak, akiket a bevándorlókkal kapcsolatos hozzáállásukról kérdeztek. A következő hat hétben részleteket olvastattak velük a Harry Potter-regényekből, majd hat hét leteltével újra kitölttették velük a kérdőíveket. Az új válaszok alapján a gyerekek empátiája nőtt a bevándorlókkal szemben.
A kutatást ezután angol és olasz főiskolai diákok körében folytatták, akiket elsősorban a menekültekkel szembeni hozzáállásukról kérdeztek. A regényrészletek elolvastatása után kapott eredmények egybevágtak a korábbi olaszországi tapasztalatokkal.
A tanulmány szerint az olasz gyerekekre hatással volt „Harry Potter pozitív beállítottsága és viselkedése a kisebbségi csoportokkal szemben”, amely lecsapódott a való életben mutatott gondolkodásukban is. Vagyis a regények olvasása az előítéletek csökkenéséhez vezethet, nem csupán a bevándorlókkal vagy menekültekkel, de a szexuális kisebbségekkel szemben is.
A kutatók szerint a Harry Potter-regények fantáziavilágában sokrétűen jelenik meg az előítéletek kérdése. Például Voldemort, a regények fő-gonosza párhuzamba állítható Hitlerrel. Voldemort abban hisz, hogy minden hatalmat az „aranyvérű” varázslók kezébe kell adni, míg a „sárvérű” társaikat, a varázsképességek nélkül született „muglikat” és más fantázialényeket el kell nyomni, vagy rabszolgasorba kell kényszeríteni.
(fotó: moviehole.net, forrás: MTI)