Beyoncé - Homecoming
Áprilisban két világsztár két különböző streamingoldalon jelentetett meg két még annál is különbözőbb filmet. A Childish Gambino művésznévvel zenélő Donald Glover egy bő egyórás antikapitalista thrillert készített Rihannával és a This Is America klipjét is rendező Hiro Murai segítségével, Beyoncé pedig egy majdnem két és fél órás koncert- és dokumentumfilmmel jelentkezett, ami a 2018-as Coachella-fesztiválos fellépését örökítette meg a Homecomingban. Az egyik az Amazon Prime-on jelent meg, a másik pedig a Netflixen. Kritika mindkettőről.
Mozipremier, duplaalbum, díszdoboz - nagyjából ezek voltak az állomásai annak a folyamatnak, amikor egy nagyon híres zenész egy nagyon extravagáns filmes projektet hozott létre. Legalábbis a fizikai állomásai, amikből aztán 2019-re szinte az összes elsorvadt, a duplaalbumból Spotify-stream lesz, a díszdobozból böngésző, a mozipremierből meg a nagy büdös semmi. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy régen minden jobb volt: obszcénul gazdag emberként nyilván nem a mozibevételek számítanak, meg a kritikák, hanem egy minél nagyobb besöprés a popkultúra asztalán, egy olyan felületen, ahol gyakorlatilag képtelenség megbukni. És ahol tízmilliók nézték azt is, hogy Sandra Bullock bekötött szemmel szerencsétlenkedik gonosz idegen erők megszállása után.
Megannyi monopólium kiépítése után a Netflix bevásárolt a legnagyobb sztárok koncertjeiből: szerepelt az utóbbi években náluk Taylor Swift, Justin Timberlake és Bruce Springsteen is, bár az utóbbi egy egyszemélyes Broadway-előadás felvétele volt, nem pedig egy stadionkoncert. De egyik sem volt olyan, mint a Homecoming, amiért a cég állítólag kőkemény 60 millió dollárt csengetett ki.
Az meg végképp biztos, hogy egyik sem olyan, mint a Guava Island. Donald Glover, azaz zenésznevén Childish Gambino a korai rappelései és a későbbi funklemeze után 2018-ban kihozta a This Is America című számát és klipjét, ami az év egyik legmeghatározóbb popkulturális pillanatává nőtte ki magát. A kisfilm erőszakos volt, de rejtélyes, lenyűgöző, ugyanakkor dühítő is, tele volt kegyetlen gyilkosságokkal, szemkápráztató koreográfiával, többszöri megnézésre sem tisztuló részletekkel, és olyan jelölőkkel, amik vagy egy nagyon konkrét dologra, vagy egy nagyon általánosra utaltak. Vagy egyikre sem. A This Is America hatásáról és hátteréről itt írtunk egy hosszabb anyagot, de a csápjai egészen 2019-ig elértek, azaz egész pontosan április 12-ig, amikor Childish Gambino fellépett a Coachellán, és nem sokkal később az Amazon Prime kínálatában megjelent egy 55 perces film, Gloverrel, Rihannával, és a Fekete Párducból ismerhető Letitia Wrighttal a főszerepben. A címe: Guava Island. A rendező: a This Is Americát és az Atlanta című Glover-sorozatot is rendező Hiro Murai.
A Guava Island a címben szereplő, képzeletbeli szigeten játszódik (a való életben Kubában forgatták), és teljes mértékben fikciós alkotás, kitalált karakterekkel, történettel és egy meglehetősen elcsépelt alaphelyzettel. Guava egy aprócska sziget a tenger közepén, ahol virágzik a selyembiznisz, de annyira, hogy gyakorlatilag az egész lakosság rabszolgamunkában dolgozik egy vállalat gyáraiban. Az egyetlen szórakozásuk Demi (Donald Glover) rádióműsora. Demi éppen egy fesztivált szervez, amivel az egész szigetet szórakoztatni szeretné, de a ruhavállalat nem nézi jó szemmel, hiszen akkor következő napra szabadságot vennének ki a munkások. Demi a barátnőjével, a terhes Kofival (Rihanna) úgy dönt, hogy megtartja a fesztivált, de a saját élete kerül ettől veszélybe.